Hvilke brædder til højbed??? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen. Jeg håber meget på at der er nogle herinde med en masse viden de har lyst til at dele lidt, for er på herrens mark lige pt...
Jeg skal til at bygge højbede og kompost beholder. De skal laves i træ, og for at holde budgettet nede, havde jeg planlagt at lave dem af ganske alm trykimpregnerede brædder.!
Men så har jeg kunnet læse mig frem til at giftstofferne i trykimpregneringen kan trænge ud i jorden og altså i sidste ende ind i grøntsagerne!?
Er der nogen af jer der ved om det hjælper at sætte fiberdug eller plastik indeni, eller hvilke andre alternativer der evt kunne være...
Det skal helst ikke blive alt for dyrt, da min lærlingeløn ikke er for glad for alt for store negative poster på kontoen
Men jeg vil meget gerne høre hvad i andre evt har lavet højbede af, og bare generelt en masse gode råd...
På forhånd tak for hjælp og ideer.
Jeppe Kjær
mar 2012
Følger: 1 Haver: 1 Emner: 2 Svar: 29
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Haver: 1 Emner: 6 Svar: 42
Hvis jeg skulle have rigtige højbede, der skulle holde lang tid, ville jeg, som Kim foreslår, bruge lærk. Eller cedertræ er det vist, der holder i ååååårevis (men er hundedyrt).
Der har forresten ikke været dræbersnegle i mine trærammebede måske fordi brædderne har været temmelig ru... (splinter i fingrene har jeg til gengæld haft).
sep 2011
Følger: 1 Haver: 1 Svar: 17
Nu ved jeg ikke lige hvor du bor men idense lavpris trælast har lærkebrædder fra 14 kr pr lbm.
mar 2012
Følger: 1 Haver: 1 Emner: 4 Svar: 7
jan 2012
Følger: 1 Svar: 3
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Haver: 1 Emner: 2 Svar: 2
Har lidt en plan om at lave nogle ret høje og store højbede, så derfor ville jeg helst undgå sådan noget som lærk, da jeg synes det bliver lige dyrt nok... men må prøve at finde lidt flere finanser et sted hehe
apr 2012
Følger: 1 Svar: 28
mar 2012
Følger: 2 Haver: 1 Svar: 2
Du kan sagtens bruge trykimprægnerede terrassebrædder.
De skal bare beklædes indvendigt med dampspærreplast. Du kan købe en billig rulle hos jemogfix. Se evt. hvordan jeg har lavet mine her i mit havegalleri. http://www.havebazoom.dk/gal_visbil.aspx?ID=107
apr 2012
Følger: 1 Svar: 68
Hvilke brædder til højbed???