6.786 visninger
|
Oprettet:
havedam med fisk {{forumTopicSubject}}
over vejer at bygge en lille havedam i haven, men hvor mget vedligehold er det i det, hvis man vil have fisk i det ?? evt nogle forslag til nogle havedamme.
her er der et billed af det stykke jord/græs jeg overvejer at lave en havedam med fisk. http://www.havebazoom.dk/galleri/134-villahushave_645
sep 2011
Følger: 1 Haver: 1 Svar: 17
Men min erfaring med vand og fisk er at der ikke behøver være mere arbejde i det, det kommer an på hvilke krav du har til vandklarhed, hvilke fisk du vil have osv. Har lavet bassin med min far for 10 år siden uden pumpe filter og uv hvor der kom guldfisk i ved et tilfælde og vi har ikke gjort noget andet end at anlægge det. Ingen vedligehold eller noget. Vandet var fint klart men der kom da lidt andemad og andet "snask" i bassinet men ikke noget vildt. Det er bare vigtigt ikke at fodre fiskene hvis man ikke vil installere filter, derfor vil det nok også være en god ide at vente med fiskene indtil der er kommet et godt biologisk miljø i bassinet.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Haver: 1 Emner: 35 Svar: 234
Jeg fandt ud af at priserne på folie kontra at købe en færdig støbt gjorde at jeg foretrak den færdig støbte.
Selv om du har pumpe er det også vigtigt at du regner med overløb i meget våde perioder. Det vil sige at udenom din dam skal der stå planter der kan tåle at der ind i mellem kan være sjaske vådt.
sep 2011
Følger: 1 Haver: 1 Svar: 17
apr 2012
Følger: 1 Svar: 68
jeg kender ikke så meget til de nye bentonit membraner , men jeg tror det kan fås på rulle.
her er et link til nogen der forhandler det : http://www.byggros.com/da/produkter/vej-og-anlaeg/geomembraner/bentonitmembraner-bentomat/loesninger-bentomat
men som sagt , håndstampe ler op er klart det bedste i min verden , og så han man co2go samvittighed.
mar 2012
Følger: 1 Haver: 1 Emner: 2 Svar: 21
Skal man ha' fisk i, skal man også ha' filter og pumpe. Uv er også at foretræk, da det hjælper til med at holde vandet klart. Og er vel ikke meget pointe i at have fisk for mange penger som man ikke kan se
Om du har en god pumpe, og ingen træer i nærheden, er det ikke ret meget vedligehold. Regelen er dog at des større dam, desto mindre vedligehold, for der vil blive et lille selvstændig økomiljø der. Skal du ha koi, er det lidt mere arbejde, eller en større pumpe, da de sviner enormt. Men har du de tekniske hjælpemidler, snakker vi et delskifte om foråret. Og fiske op slam fra døde plantedeler fra bunden. De afgiver nogle gasser som er giftige for fisk.
Susan skriver ganske rigtig at man skal vente med at have fisk i. Rent vand er ikke godt for fisk. Der skal være den rette bakteriekultur i, ellers kan fiskene blive nitrit og nitrat forgiftet. Er du et utålmodig menneske som mig, er der måder at komme udenom. Man kan få vand fra andre, men transporten kan jo være et problem. Eller man kan få købt bakteriekultur.
Planter ville jeg sæt i ganske hurtigt, da de er med til at gøre vandet "mindre rent"
Hvorledes du bygger, og fordelene ved formstøbt kontra pvc, er vældig godt beskrevet i bogen vand i haven, som også Peter anbefaler. Fantastisk god bog som også står i min hylde
Lykke til med projektet. Det er fantastisk med en havedam. Savner min så meget at jeg har gravet ned en minidam på under 1000l. Men skal da have 3-4 guldfisk i den. Indtil jeg får lavet en rigtig dam
Kenneth: Håndstampet ler?????? Kan du forklare det for os?
apr 2012
Tørt ler ligges i bunden i et lag på mindst 10 cm. Kanternes hældning må max være 30 grader.
Leret gøres vådt og æltes, f.eks. med fødderne.derefter det presse godt sammen med en pladevibrator skovlen fra en gravemaskin kan også presse der sammen , eller et jernrør med en plade svejst på bunden , og du stamper med denne, alt kan bruges , ideen er at presse leret sammen så det bliver tæt.
Oven på bunden lægges et lag sand eller granitskærver på mindst 5 cm. Det forhindrer fisk og andre dyr i at hvirvle bundmaterialet op i vandet. Hvis du bruger skærver, bør du lægge et lag geotekstil under for at beskytte bunden.
Ulempen ved denne løsning er, at du skal fjerne mere jord, da bunden er væsentligt tykkere end i en dam med damfolie eller med et formstøbt bassin.
'
fordelen er nem at se , det er en naturlig sø du har lavet.
mar 2012
apr 2012
Jeg har før lavet det i "store" bassiner , søer ligfrem , men der har leret også været på stedet , jeg har aldrig prøvet at bestille det hjem , men hvis jeg skulle det , ville jeg nok prøve det bentonit der er på makedet , det skulle have bedre hydrauliske egenskaber , altså det skulle kunne bevæge sig en del mere uden at blive utæt
apr 2012
http://www.ggconstruction.dk/bentonitmembran.aspx
apr 2012
mar 2012
apr 2012
Jeg ville bruge det "rene" materiale , det er sikkert til at finde et sted , og hvis ikke , så tilbage til ler.
mar 2012
havedam med fisk