Rotter og kompost {{forumTopicSubject}}
Kære alle jer
Jeg er pædagog i en børnehave. I øjeblikket smider vi al vores køkkenaffald i skraldespanden. Jeg ville rigtig gerne etablere en kompost i vores have så vi sammen med børnene kunne kompostere køkkenaffald, grene, døde planter og blomster mv.
Børnehaven ligger tæt ved et moseområde og der har er mange rotter i området. Tidligere er det blevet (mere eller mindre) anvist at vi kan få høns.
Hvis jeg vil etablere kompost hvilke muligheder er der så?
Åben eller lukket kompost? Og hvilke muligheder/begrænsninger giver de to typer.
Og hvad må smides i. Jeg har selv haft kompost privat før så kender nogle af grundreglerne, men søgen på nettet viser at nedfladsfrugt ikke er en god ide. Vil i foreslå at man undgår æblekskræller/kernehuse, når vi laver æbler til børnene? Æggeskaller (rå)?
Ellers er skraldet i huset mest fra diverse rodfrugter.
Håber på at kunne få lidt vejledning.
De bedste hilsner
Peter
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
maj 2021
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
jan 2013
Følger: 12 Følgere: 6 Haver: 2 Svar: 11
jeg skal selv i gang og vil vælge en lukket .
sep 2011
Alt grønt, kartofler, æbleskrog m.m kan smides i beholder, jeg smider også afslået græs i min beholder men du skal huske lige at rode lidt rundt i beholderen med en pind el. andet engang imellem.
1 x om året gerne januar/februar smider jeg hestelort med halm i det kan kompostorm godt lide det holder frosten ude
sep 2011
Rotter og kompost